"Polomáčený kredenc"

25. ledna 2011 v 9:54 | Kitty |  Úvahy a zkušenosti
Dnes je úterý 25. ledna 2010 ráno. V mé oblíbené rozhlasové stanici Český rozhlas 2 Praha poslouchám po 8. hodině ráno reportáž o akci "Polomáčený kredenc", nostalgické akci po zastavení provozu železnice z Moravských Budějovic do Jemnice. Připomněla mi nelogičnost v souvislosti s jmenovanou tratí...

Jen byl koncem roku 2010 dokončený obchvat Moravských Budějovic a zlepšila se doprava na zahlcených silnicích ve městě, přišla nepříjemná zpráva - také z dopravy. Součástí obchvatu byl i snad nejdelší most nad železniční tratí - z Moravských Budějovic do Jemnice. Také kvůli téhle trati je onen most nejdelší. A jenjen byl uvedený do provozu, ztratil vlastně svůj účel - provoz na trati pod ním byl ukončen!

Já jsem tyhle vagónky do Jemnice znala. Víc než deset let jsem dojížděla do Moravských Budějovic na víkendy. Po dojezdu zde většinou také stál vagónek nebo dva pro ty, kdo se chtěli dopravit do Jemnice. Mezi tím pár staniček, po kolejích kolem deseti kilometrů. Na mě čekalo auto a občas jsme i my vyrazili nejprve do Jemnice. Cestou jsme potkali tento vláček. V poslední době jezdil snad už jen jeden vagónek, ale na regionální akci Barchan do Jemnice vezl vláček i tři vagónky rozjuchaných návštěvníků. Jednou jsem jela zrovna s nimi z Okříšek a návštěvníci Barchanu pokračovali z Budějek přímo do Jemnice. Po celou cestu jely kytary, zpívalo se, veselo po cestě a i pak mezi poli jsem na výletníky zamávala do vláčku. Poznali mě, mávali a zpívali i v oknech. Dobrá nálada s hrkajícími vagónky.

Je doba ekonomické krize a ta postihla i jemnickou dráhu. V poslední době sleduju špatné i dobré zprávy. Ta dnešní byla z těch lepších. Odmítnuté dráhy se ujala i pro tuto akci s názvem "Projevy občanské radosti" Jindřichohradecká dráha. Přímý účastník v dnešním pořadu vzpomíná, že už ve vlaku z Jihlavy se o akci mluvilo. "Projevů občanské radosti" se prý v Budějkách zůčastnily stovky lidí. Je tedy vidět, že není zrušená, jen chudák opuštěná. My z okolí trneme, aby se ještě nějak využila. Kdyby zůstala zrušená, za chvíli by zmizely koleje i zařízení a pak by už zanikla napořád.

Ona ta trať není nijak dlouhá, spíš regionální. Pár zastávek po trase představovalo zažitou formu cestování. Ovšem pokud vím, pro Jemnici to byla hodně důležitá trať. Závod JEMČA na známé čaje a řada firem včetně uhelných skladů a kovošrotu ji zásadně využívala. Dnes už musí zboží přepravovat jen auty, škoda. Snad se podmíněně udrží a vagónky s turisty na onen zmíněný Barchan v Jemnici budou jezdit dál přivážet radost po kolejích mezi obdélníky polí v jejím okolí. Uvidíme, co naše dravá doba s železnicí provede. Byla by škoda už nikdy neuvidět malé typické vagónky, spěchající mezi zvonícími zastávkami. Tam byla k vidění i k sezení dřevěná tvrdá sedadla, melancholicky připomínající dřevní doby železniční dopravy. I v dnešním pořadu skřípala okna vagónku, ovládaná ještě řemenem. Kde to je dnes k vidění? Snad v tom blízkém Rakousku! Jak si jich tam považují - lidový folklór i ve vlacích.

Naděje umírá poslední. Ale naopak - takové akce jako ona dnešní popisovaná snad nedovolí jemnické železniční trati a dopravě zaniknout. I nostalgie je v životě důležitá. Všechno snad není jen o penězích!?

Kitty

P. S.: Od pamětnice Mařenky jsem dostala postřeh i postesk - když bylo houkání lokálky slyšet až do Dešova, druhý den pršelo. Podle čeho budou dešovští starousedlíci teď očekávat déšť?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 otavinka otavinka | Web | 25. ledna 2011 v 19:53 | Reagovat

Milá Kitty, děkuji za pěkný článek plný smutku a nostalgie. Nějak ti páni, co o tom rozhodují předpokládají, že je snad lépe jezdit autem anebo chodit pěšky. Někdy mi to připadá, jako bychom se vrátili o téměř padesát let zpět. "Starší lidi, co už autem jezdit nemohou a pěšky to neujdou, tak mají sedět doma": pravil nedávno jeden radní. Bylo mi z toho snutno. :-(

2 jezura jezura | E-mail | Web | 26. ledna 2011 v 13:21 | Reagovat

Je to pravda, taky si ráda zavzpomínám, všechno přece jen dříve nebylo k zahození, ne? Ale co naděláme? Třeba to tady ještě skončí dobře, někde o ty staré mašinky bojují a někde i vyhrávají! Tak držme pěsti!

3 Kosáček Kosáček | E-mail | Web | 6. března 2011 v 1:32 | Reagovat

Srdečně zdravím a děkuji za návštěvu.Pěkně jsem se tu začetla a zavzpomínala,každé prázdniny jsem jezdila vláčkem k bábince a těšila jsem se na cinkání na přejezdu.Naposledy jsem ho slyšela při srazu rodáků a už ,jak to vypadá ,to  bylo asi naposledy.Přeji hezké dny :-)

4 Jana Jana | E-mail | Web | 30. července 2015 v 9:04 | Reagovat

Líbí se mi stará kredenc. Teď je vyrábí i v takovém modernějším hávu, ale s tím omšelým vzhledem http://www.seart.cz/

5 Kitty Kitty | E-mail | Web | 30. července 2015 v 22:42 | Reagovat

[4]: Jani, asi jsi článek nečetla. Polomáčený kredenc není příborník, ale název motorovýho vláčku, typu, co i teď jezdí prázdninově z Moravských Budějovic a Jemnice a zpět ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
DĚKUJI ZA NÁVŠTĚVU A BRZY NA SHLEDANOU