Stavba století

16. dubna 2012 v 22:15 | Kitty |  Úvahy a zkušenosti
Název dnešního článku může zavádět k aktuálně probíhající stavbě na naší farmě. Mám na mysli jinou důležitou stavbu mnohem většího významu a rozsahu...



Tato stavba mě napadla zrovna dnes, kdy na Vysočině začaly tři veliké opravy a doprava v jejich okolí se extrémně zkomplikovala. Dnešním dnem začala oprava mostu u Velkého Meziříčí (potrvá do června 2012), dalším opravovaným úsekem je trasa Humpolec - Pelhřimov (do podzimu 2012) a mostu v Havlíčkově Brodě. Rozsáhlé úpravy čekají i Třebíč. Ve všech případech opravy řeší místní obtížnou dopravní situaci.

To už není problém Moravských Budějovic - obchvat je skutečností. Před drahnými lety se moravsko-budějovický region snažil prosadit výstavbu obchvatu dopravně extrémně přetížených Moravských Budějovic. Historicky podle pramenů od roku 1941. Já pamatuji obhajobu záměru a boje za jeho realizaci. Popravdě - ani jsme moc nevěřili, že se stavba uskuteční. Nakonec vše dobře dopadlo, stavba započala roku 2008 a skončila v únoru roku 2011.

Byli jsme přímými pozorovateli. Při svých cestách po Budějovicích jsme zažívali obrovský provoz i kamionů na průtahu městem po jediné páteřní komunikaci s úzkými zatáčkami. Přetížené křižovatky, složitá logistika při hledání parkovacího místa, nebezpečné přechody pro chodce - žádná radost. Bylo jasné, že obchvat je řešením. Jenže pořád bylo na pořadu dne - kdo na to dá?
Nakonec byla vůle, byly i děngi a stavba začala.

Pro zajištění vyvýšených násypů i zahloubení soustavy komunikací bylo třeba přesunout obrovská kvanta zeminy. Silnici, po které jsme přijíždívali, rozvrtali, povrch odvezli a dnes nikdo nepozná, kudy původně vedla. Pro násypy bylo třeba kvalitní kameniny a tu našli znalci přímo v kopci u naší vesnice. Na celém vrcholu kopce skryli ornici a těžili kamenivo až do hloubky několika metrů. Do vzniklého kráteru zpětně navezli jinou zeminu, zahrnuli skrytou ornicí a ani zde člověk dnes nic nepozná. Po dobu výstavby jezdily velkoobjemové "vany" i kolem našeho domu. Dvě se nevyhnuly na okresce a musely jezdit v podstatě jednosměrně po mnohakilometrové trase. Jak trpěly vozovky si umíte představit. Velká tíha vozidel si vynutila opravu lokálního mostku, protože nájezd na silnici zcela zdevastovaly. Prašnost a stálá přítomnost těchto "velryb silnic" při cestě do města byla obtížná. Byly to potíže růstu. Chápali jsme, že to musíme vydržet pro dobrou věc. To je z hlediska našeho lokálního pohledu. A z tohoto lokálního pohledu je třeba říci, že v rámci stavby obchvatu investor krásně opravil postižené silnice (jen mezi obcemi - průtah obcí si musí opravit obce samy). Jezdíme teď po krásných rekonstruovaných silnicích (mimo obce) ve kvalitě, že po nich mohou klidně jezdit bruslaři s onlajny.

Pokud někoho zajímá, jak celý obchvat vypadá, můžete si najít na netu "Obchvat Moravských Budějovic", dokonce existuje i stejnojmenné DVD z průběhu celé akce. V rámci obchvatu je nejdelší silniční most Vysočiny i další mosty, mimoúrovňová křížení, citlivě byla přemístěná a renovovaná kaplička. Zajímavostí je i most nad železniční tratí lokálky do Jemnice - v den otevření obchvatu trať do Jemnice zanikla jako aktivní železniční spoj Jemnice a dalších obcí s Moravskými Budějovicemi. Škoda - zrušení důležité regionální lokálky je mi líto. Trať nezanikla úplně; občas jsou organizovány na této trati nostalgické jízdy a akce, na které účastníky lokálka doveze, což je nadějné.

Dnes se začalo pracovat na jiných místech Vysočiny na důležitých dopravních stavbách. Právě proto dnes vzpomínám na stavbu obchvatu, ve který jsme zde příliš nevěřili. Když teď jedeme po Budějovicích, jsme účastníky dopravního ruchu řádu vesnice. Zmizely kamiony, vidíme je po výjezdu z Budějovic fičet krajinou. Podle hustoty vozidel na obchvatu je jasné, že vyvedení této průtažné dopravy z města bylo záslužným činem pro dnešek i pro budoucnost. Kdo do Budějek musí, má lepší možnost pohybu po městě i parkování. Ale to už je jiná věc.

Dobrá věc se podařila. A to je dobře - moc dobře. Pro lidi i pro region. Máme z ní užitek všichni.
Navíc je krásná, účelná, moderní. Zvedám palec nahoru - zde je to OK.


Kitty

P. S.:
V dnešních Horáckých novinách je článek o tom, že se od 1. dubna 2012 změnily podmínky a může být možnost, aby jemnickou lokálku někdo provozoval. Tak snad se zablýskalo na časy...
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lydie Lydie | 16. dubna 2012 v 22:35 | Reagovat

To,že máte obchvat je moc dobře. :-)
To,že zanikla lokální trať je moc smutné./Mě to mrzí obzvlášť,protože jsem na železnici pracobala víc jak 35 let/.Nahoře prostě vládne "betonová banda "... :-D  :-D  :-D

2 jezinka jezinka | Web | 17. dubna 2012 v 9:00 | Reagovat

Taky mne mrzí, že zanikají staré tratě a vláčky.Ale pořád něco vzniká a něco zaniká.Možná by to chtělo víc citlivosti při vzniku dobrých věcí pro lidi.Viděla jsem stavbu nadjezdu a mostu do \německa- velikánská stavba,kterou si člověk ani nedovede představit.Zastavili jsme a koukali- té techniky a zeminy.Nakonec z toho je krásný most s nájezdy-divím se,že se do toho nezamotali.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
DĚKUJI ZA NÁVŠTĚVU A BRZY NA SHLEDANOU